Ποδόσφαιρο

Βασικές κινητικές δεξιότητες

Οδήγημα της μπάλας
·  με περπάτημα ή τρέξιμο
·  με το σύνθημα σταμάτημα της μπάλας με το πόδι
·  σταμάτημα και αλλαγής κατεύθυνσης
·  με ομάδα σε σειρά και με το σύνθημα ο πρώτος πάει στο τέλος
·  σε ευθεία και πέρασμα της μπάλας μέσα από μικρό τέρμα
·  Συνδυασμό ασκήσεων: Αναπηδήσεις ή άνοιγμα κλείσιμο χεριών – ποδιών ή push ups και μετά οδήγημα της μπάλας και πέρασμα από μικρό τέρμα
·  ζικ ζακ και πέρασμα από μικρό τέρμα
·  σε κύκλο
·  σε κύκλο με ζικ ζακ

Πάσα
·  Σε ομάδες με σταμάτημα με τα δάχτυλα
·  Σταμάτημα, εναλλαγές ποδιών, πάσα
·  Επιτόπου τρέξιμο, σταμάτημα, πάσα
·  η προηγούμενη άσκηση με αλλαγή θέσης μετά από την πάσα
·  συνεχόμενες πάσες με στόχο να κρατηθεί η μπάλα μέσα στον κύκλο

Σουτ
·  Σε μικρό τέρμα
·  Οδήγημα της μπάλας και σουτ
·  Πάσες με ζευγάρι και σουτ
·  Σουτ σε μεγαλύτερο τέρμα με τερματοφύλακα
·  Οδήγημα της μπάλας ζικ ζακ και σουτ σε μικρό τέρμα με αμυντικό
·  Εξάσκηση με δύο επιθετικούς που εκτελούν πάσες, οδήγημα και σουτ, έναν τερματοφύλακα και έναν αμυντικό

Παιχνίδια κινητικών δεξιοτήτων για τις μικρές τάξεις

Προτείνεται να έχει γίνει εξάσκηση των βασικών δεξιοτήτων (οδήγημα της μπάλας, πάσα, σουτ)
Τα περισσότερα παιχνίδια τα βρήκαμε εδώ: https://docplayer.gr/1327010-Paihnidia-kai-alla-me-mpala-sta-podia-a-v-saxi-emmesa-50-ores-mesa-apo-psyhokinitiki-agogi-paihnidia-g-d-saxi-amesa-3-ores.html

  • “Ποια μπάλα θα φτάσει πρώτη;”: Τα μέλη της κάθε ομάδας πιάνονται σε κύκλο και έχοντας στη μέση  μία μπάλα, προσπαθούν να τη μεταφέρουν με τα πόδια τους από τη μία τελική γραμμή του γηπέδου στην άλλη.  Αν η μπάλα βγει από τον κύκλο, τότε σταματούν, ένα παιδί την επαναφέρει στη μέση και συνεχίζουν. Απαραίτητη η συνεργασία των μελών της ομάδας.
  • «Κορόιδο με τα πόδια»: Σε ομάδες των 4- 5 παιδιών παίζουν το γνωστό «κορόιδο» σε κύκλο, αλλά οι πάσες γίνονται με τα πόδια και το κορόιδο κερδίζει όταν ακουμπήσει την μπάλα με τα πόδια.
  • “Τα 4 τέρματα”: Χρησιμοποιώντας 4 κώνους δημιουργούμε ένα τετράγωνο, όπου η κάθε πλευρά του είναι ένα τέρμα. Παίζουν 4 παιδιά σε κάθε τετράγωνο. Το κάθε παιδί έχει ένα τέρμα να “φυλάει” και μπορεί να σουτάρει και να βάλει γκολ στα υπόλοιπα 3.  Μπορούν να παίξουν και περισσότερα παιδιά μπαίνοντας με τη σειρά στη θέση του παίκτη που “τρώει” γκολ.
  • «Η μάχη»: Το παιχνίδι παίζεται με δύο αντίπαλες ομάδες οι οποίες στέκονται σε δύο απέναντι γραμμές πχ στις τελικές γραμμές του βόλεϊ. Στην κεντρική γραμμή τοποθετούμε μπουκάλια, κορίνες, τενεκεδάκια ή κώνους. Οι παίκτες της ομάδας που θα παίξει πρώτη έχουν ο καθένας μία μπάλα στα πόδια του. Με το σύνθημα χτυπούν την μπάλα και προσπαθούν να σημαδέψουν και να ρίξουν τα μπουκάλια. Μετράμε πόσα έριξαν, τα βάζουν στη θέση τους και παίζει η άλλη ομάδα. Η ομάδα που θα ρίξει τα περισσότερα κερδίζει έναν πόντο και το παιχνίδι συνεχίζεται.
  • «1-2-3 κόκκινο φως» με οδήγημα της μπάλας: Το γνωστό παραδοσιακό παιχνίδι αλλά όλοι οι παίκτες έχουν μία μπάλα στα πόδια. Ένα παιδί «τα φυλάει» σε μία μπασκέτα ή σε έναν τοίχο και τα υπόλοιπα παιδιά στέκονται μακριά του σε μία ευθεία το ένα δίπλα στο άλλο. Όταν εκείνο λέει «1-2-3 κόκκινο…» τα υπόλοιπα παιδιά κινούνται προς αυτό οδηγώντας την μπάλα τους με τα πόδια. Όταν πει «φως» γυρίζει απότομα και εκείνα πρέπει να σταματήσουν την μπάλα με τη μύτη του ποδιού τους. Αν κάποιο παιδί δεν τα καταφέρει να σταματήσει την μπάλα του, τότε ξεκινάει πάλι από την αρχική γραμμή. Κερδίζει το παιδί που θα φτάσει πρώτο στην τελική γραμμή ή στον τοίχο.
  • «Οι μπάλες κυνηγιούνται»: Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Τα μέλη της μίας σχηματίζουν έναν κύκλο και με το σύνθημα ξεκινούν να κάνουν πάσες με τα πόδια και τις μετράνε δυνατά. Τα μέλη της άλλης ομάδας στέκονται σε σειρά το ένα πίσω από το άλλο και με το σύνθημα ο πρώτος εκτελεί οδήγημα της μπάλας γύρω από τον κύκλο της άλλης ομάδας, δίνει την μπάλα στον επόμενο κ.ο.κ. μέχρι να εκτελέσει και ο τελευταίος οπότε το παιχνίδι σταματάει και αλλάζουν ρόλους. Κερδίζει η ομάδα που θα κάνει περισσότερες πάσες μέχρι οι αντίπαλοι να εκτελέσουν το οδήγημα γύρω από τον κύκλο τους.
  • «Ψείρες» με τα πόδια: Τα παιδιά στέκονται σε κύκλο γύρω από μία μπάλα. Παίρνουν από ένα νούμερο ο καθένας και το παιχνίδι ξεκινάει. Το παιδί που θα ακούσει (αρχικά από τον εκπαιδευτικό) το νούμερό του τρέχει και πατάει την μπάλα με το πόδι του και λέει «stop». Τα υπόλοιπα παιδιά τρέχουν να απομακρυνθούν από την μπάλα και μόλις ακούσουν «stop», σταματούν, ανοίγουν τα πόδια και μένουν ακίνητα. Το παιδί στο κέντρο του κύκλου προσπαθεί να βάλει «γκολ» σε κάποιο «τέρμα». Αν τα καταφέρει τότε το παιδί που κάνει το τέρμα με τα πόδια του χάνει και «παίρνει 2 ψείρες». Αν χτυπήσει δοκάρι, δηλ. το πόδι του τότε παίρνει «1 ψείρα». Αν δεν καταφέρει να βάλει «γκολ» τότε παίρνει εκείνο «2 ψείρες». Το παιδί που θα συγκεντρώσει «5 ψείρες» χάνει και για να ξαναμπεί στο παιχνίδι πρέπει να περάσει μία αστεία δοκιμασία πχ να κάνει την κότα ή το γουρούνι.
  • “Bowling με τα πόδια”: Οι παίκτες των ομάδων προσπαθούν να πετύχουν και να ρίξουν τις κορίνες, τα μπουκάλια ή τα τενεκεδάκια κλωτσώντας την μπάλα.
  • “Καρχαρίας και μαρίδες”: Ένα παιδί, ο “καρχαρίας” στέκεται στην κεντρική γραμμή του γηπέδου. Τα υπόλοιπα παιδιά, οι “μαρίδες”, έχουν από μία μπάλα και βρίσκονται στην τελική γραμμή του γηπέδου. Προωθούν την μπάλα τους με τα πόδια με στόχο να φτάσουν στην απέναντι τελική γραμμή αποφεύγοντας τον “καρχαρία”, ο οποίος προσπαθεί να την κλέψει. Όποιος χάσει την μπάλα του γίνεται κι αυτός “καρχαρίας “.

Παιχνίδια για Δ, Ε, Στ τάξεις

Ανάλογα με τις δυνατότητες των παιδιών επιλέγουμε και τα κατάλληλα παιχνίδια.

Τα παιχνίδια που προτείνουμε μπορούν να χρησιμοποιηθούν με επιτυχία και στις 3 τάξεις.

  •  “Τροποποιημένο ποδόσφαιρο” Στο παιχνίδι αυτό συμμετέχουν όλα τα παιδιά. Αν υπάρχει χώρος στην αυλή είναι προτιμότερο να σχηματιστούν δύο γήπεδα και αντίστοιχα 4 ομάδες. Στόχος είναι οι παίκτες της κάθε ομάδας  σουτάροντας με το πόδι να ρίξουν τις κορίνες που βρίσκονται τοποθετημένες κατά μήκος της τελικής γραμμής του γηπέδου. Ορίζεται και τερματοφύλακας που προστατεύει τις κορίνες με τα πόδια αλλά και με τα χέρια του. Ανάλογα με τον διδακτικό στόχο του μαθήματος ο ΕΦΑ μπορεί να παραλείψει  ή να προσθέσει όποιον κανόνα του κανονικού ποδοσφαίρου κρίνει ότι χρειάζεται πχ φάουλ, άουτ, κόρνερ, πλάγιο άουτ, πέναλτι. Όταν μια ομάδα καταφέρει να ρίξει μία κορίνα, ο παίκτης που το έκανε παίρνει αυτή την κορίνα και την τοποθετεί στη γραμμή της ομάδας του. Στο τέλος του παιχνιδιού κερδίζει η ομάδα που έχει συγκεντρώσει τις περισσότερες κορίνες.
  • “Νουμεράκια” Το παιχνίδι αυτό θυμίζει το παλιό παραδοσιακό αλλά εδώ τα παιδιά διεκδικούν την μπάλα με τα πόδια και στόχος είναι να μπει γκολ. Αφού χωριστούν σε δύο ομάδες και σταθούν στις πλάγιες γραμμές του γηπέδου παίρνουν νούμερα με τη σειρά, αντίστοιχα και οι δύο αντίπαλες ομάδες. Στο κέντρο του γηπέδου υπάρχει μία μπάλα (ή δύο αν αποφασίσουμε να παίζουμε δύο παιχνίδια ταυτόχρονα χρησιμοποιώντας μισό γήπεδο για το καθένα). Ο εκπαιδευτικός Φ.Α. καλεί ένα νούμερο, οπότε τα δύο παιδιά (ή τα 4 αν παίζουμε ταυτόχρονα) με το ίδιο νούμερο τρέχουν να πάρουν την μπάλα και κάνοντας κοντρόλ να βάλουν γκολ. Τοποθετείται και τερματοφύλακας ο οποίος μετά από μερικές προσπάθειες αλλάζει. Αν μπει γκολ μετράει πόντος για όλη την ομάδα. Η μπάλα ξαναμπαίνει στη θέση της και το παιχνίδι συνεχίζεται. Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός καλεί δύο νούμερα οπότε συνεργάζονται 2 παίκτες από κάθε ομάδα για να μπει γκολ. Και τέλος 3 ή 4 νούμερα και παίζουν σε όλο το γήπεδο για λίγα λεπτά ή μέχρι να μπει γκολ.
  • “Παιχνίδι σε γήπεδο χωρισμένο σε περιοχές” Χωρίζουμε το γήπεδο κάθετα σε 4 λωρίδες- περιοχές. Σε κάθε περιοχή παίζουν 2-3 παιδιά από κάθε ομάδα και δεν επιτρέπεται να βγουν έξω από αυτή. Στόχος είναι οι παίκτες να καλύπτουν όλο το γήπεδο και ταυτόχρονα να δίνεται η δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να συμμετάσχουν.