Αθλήματα για ΑμεΑ και όχι μόνο
Στην ενότητα αυτή φέρνουμε τα παιδιά κοντά στα άτομα με αναπηρία με σκοπό να εξοικειωθούν με αυτή. Επιδιώκουμε να αναγνωρίσουν τα δικαιώματά τους στην άθληση, στη μετακίνηση και γενικά στην αυτονομία τους ώστε στο μέλλον να φροντίζουν για την προστασία τους. Εμείς οι εκπαιδευτικοί μέσα από την βιωματική προσέγγιση απαντούμε σε ερωτήματα των παιδιών όπως: μα πώς μπορούν; πώς φτάνουν; πώς βάζουν γκολ; πώς σημαδεύουν; Οι απαντήσεις δίνονται μέσα από στοχευμένες δράσεις και παιχνίδια!
Βίντεο αφόρμησης
- Αερικά και φίλοι διαφορετικοί (τραγούδι)
- Εγώ κι εσύ μαζί (τραγούδι στη νοηματική)
- Μήνυμα ζωής (τραγούδι στη νοηματική)
- Πόρτα ανοιχτή- Ο καλύτερός μου φίλος
- Μικρές χαρές
- Πώς νιώθει ένα παιδί με αυτισμό
- Pet shop ταινία μικρού μήκους
- Παραολυμπιακοί Αγώνες
- Boccia
- Goalball
- Goalball 2
- Πετοσφαίριση καθιστών
- Pip ο σκύλος τυφλών
- Τι χρώμα έχει το σκοτάδι;
- Helen Keler η ιστορία της ζωής της
Δραστηριότητες και παιχνίδια
- “Παντομίμα” Το γνωστό παιχνίδι χωρίς υλικά ή το επιτραπέζιο «στο κεφάλι το ‘χω»
- “Ο Άκης και ο Τάκης“ Δύο μαθητές με κλειστά μάτια (με μαντήλι ή μάσκα) στέκονται στις κορυφές ενός τραπεζιού. Ο ένας προσπαθεί να πιάσει τον άλλο ενώ κινούνται και οι δύο ακουμπώντας το τραπέζι. Ο κυνηγός προσπαθεί να αφουγκραστεί πού είναι ο άλλος παίχτης και εκείνος προσπαθεί να τον αποφύγει, ενώ κινείται γύρω από το τραπέζι, κάτω ή πάνω σ’ αυτό. Είναι ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι, που το χαίρονται αυτοί που συμμετέχουν αλλά και οι θεατές, οι οποίοι πρέπει να κάνουν απόλυτη ησυχία. (από το βιβλίο «Παιχνίδια ψυχοκινητικής αγωγής» εκδ.Πατάκη)
- “Τυφλόμυγα”. Το γνωστό παιχνίδι, όπου ένας στο κέντρο κλείνει τα μάτια του και οι άλλοι κινούνται γύρω του. Όποιον πιάσει προσπαθεί να βρει ποιος είναι…
- «Βρες τον φίλο σου» Παραλλαγή τυφλόμυγας. Ένα παιδί κλείνει τα μάτια του και τα υπόλοιπα μπαίνουν στη σειρά μπροστά του. Διαλέγουμε ένα παιδί και προσπαθεί να το ανακαλύψει ψηλαφώντας.
- “Οδηγός τυφλού” Τους δείχνουμε πώς βοηθάμε έναν τυφλό (Σύμβουλος για καλή επικοινωνία με άτομα με προβλήματα όρασης) γίνονται ζευγάρια και ο ένας κλείνει τα μάτια με μάσκα και ο άλλος τον οδηγεί. Μπορούμε να φτιάξουμε διαδρομή με δύσκολα περάσματα.
- “Τρέξιμο χέρι με χέρι” Προβάλλουμε βίντεο δρομέων αθλητών με προβλήματα όρασης και παρατηρούμε τη βοήθεια που τους παρέχει ο οδηγός και μετά δοκιμάζουμε σε ζευγάρια να τρέξουμε στον χώρο μαζί, ενώ το ένα παιδί κλείνει τα μάτια.
- “Βόλεϊ καθιστών” Με ένα σχοινί χωρίζουμε τον χώρο και καθισμένοι στο έδαφος παίζουμε με πάσες πάνω από το σχοινί. Πιο εύκολα παίζεται ακόμη και με μικρά παιδιά με μπάλα φουσκωτή παραλίας.
- “Σουτ στη μπασκέτα, ρίψη μπάλας ή ακοντίου” από καθιστή θέση
- “Δεμένα δάχτυλα με χαρτοταινία” (μοιάζει λίγο με τη δυσκολία που έχουν τα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση) Μπορούμε να παίξουμε με μπάλα, ρακέτες, μπόουλινγκ κλπ ή να γράψουν και να ζωγραφίσουν
- “Χαλασμένο τηλέφωνο με γράμματα ή αριθμούς στην πλάτη” Ο ένας πίσω από τον άλλον σε δύο ομάδες. Ο τελευταίος «γράφει» με το δάχτυλο στην πλάτη του μπροστινού του ένα γράμμα ή έναν αριθμό και εκείνος στον μπροστινό του μέχρι να φτάσει στον πρώτο ο οποίος το φωνάζει. Η ομάδα που θα το βρει σωστά κερδίζει έναν πόντο και συνεχίζουμε.
- “Κουταλοδρομίες” Με το κουταλάκι στο στόμα και ένα μπαλάκι πάνω που δεν πρέπει να πέσει, και τα χέρια πίσω, χωρισμένοι σε ομάδες σαν σκυταλοδρομία.
- “Παιχνίδι αφής” Βάζουμε ένα αντικείμενο μέσα σε ένα σακούλι και βάζοντας το χέρι μέσα, προσπαθούν να βρουν τι είναι.
- “Ζεστό – Κρύο” Κλείνουμε τα μάτια ενός παιδιού με μαντήλι, του δίνουμε ένα μπαστουνάκι, βάζουμε κάπου ένα αντικείμενο και το καθοδηγούμε με την φωνή μας να το ακουμπήσει με το μπαστουνάκι. Όταν απομακρύνεται φωνάζουμε “κρύο” όταν πλησιάζει φωνάζουμε “ζεστό” ή ό,τι άλλο συνεννοηθούμε να τους λέμε. (κοντά, μακρυά, δεξιά, αριστερά για να είναι πιο εύκολο)
- “Κάτσε-σήκω με σταυρωμένα χέρια“ Χορεύουν και όταν σταματήσει η μουσική, “δένουν” τα χέρια τους πίσω και πρέπει να κάτσουν στο πάτωμα και να σηκωθούν.
- Καταγραφή της προσβασιμότητας στη διαδρομή από το σπίτι στο σχολείο.
- “Δεμένοι με σχοινί” Δημιουργούμε μία διαδρομή με εμπόδια (με κώνους για ζικ ζακ, με τραπέζι στο οποίο πρέπει να περάσουν από κάτω κλπ) Χωρίζουμε τους μαθητές σε ομάδες των 5 ατόμων και τους ζητάμε να κρατάνε όλοι ένα σχοινί. Δύο από τα μέλη της ομάδας έχουν κάποια «αναπηρία». Ο ένας έχει τα μάτια κλειστά και ο άλλος έχει το ένα χέρι του δεμένο, ώστε να μη μπορεί να το χρησιμοποιήσει. Στόχος της ομάδας είναι να περάσει όσο το δυνατό πιο γρήγορα τη διαδρομή. Τα παιδιά θα πρέπει να σκεφτούν σε ποια θέση θα βάλουν τα άτομα με αναπηρία ώστε να μπορούν να τα βοηθάνε.
- “Γραφή braille” Μαθαίνουμε τα γράμματα στη γραφή braille και…μεταφράζουμε μηνύματα που γίνονται αφίσες.
- “Νοηματική γλώσσα” Μαθαίνουμε κάποιες λέξεις και φράσεις στη νοηματική γλώσσα, παρακολουθώντας σχετικά βίντεο
- “Goalball” Οι μαθητές σχηματίζουν ομάδες των τριών ατόμων. Φορούν μάσκες για να κλείσουν τα μάτια και να μην μπορούν να χρησιμοποιήσουν την αίσθηση της όρασης. Βάζουμε μια μπάλα ποδοσφαίρου σε μια νάυλον σακούλα, ώστε καθώς κυλάει στο πάτωμα να κάνει θόρυβο (αν δεν έχουμε μπάλα με κουδουνάκι). Εξηγούμε ότι το παιχνίδι παίζεται με δύο ομάδες και σκοπός είναι να πετύχουν γκολ στο αντίπαλο τέρμα. Ορίζουμε την περιοχή του γηπέδου, τοποθετούμε τους παίκτες στον χώρο με τα γόνατα στο πάτωμα και παίζουν κυλώντας την μπάλα.
- “Τρουφομπαλίτσες φτιαγμένες διαφορετικά” Δείτε τις οδηγίες της συνεργατικής κατασκευής στην ιστοσελίδα “Ιδέες για δασκάλους και όχι μόνο”
Επιπλέον υλικό
Πολύ ωραίο υλικό με δραστηριότητες σε “σταθμούς” βρήκαμε στην “τάξη μαγική”
Ενδεικτικές δραστηριότητες για την αξιοποίηση του βίντεο της ιστορίας της ζωής τής Helen Kelerστην ιστοσελίδα “το σακίδιο”
Πρόγραμμα εξοικείωσης και...εξ αποστάσεως
Θέματα για συζήτηση ή αφορμή για ομαδικές εργασίες:
- Θα μπορούσε ένα παιδί με αναπηρία να φοιτήσει στο σχολείο μας;
- Θα συναντούσε δυσκολίες;
- Πώς οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Τεχνολογίας (Τ.Π.Ε) βοηθούν έναν άνθρωπο με αναπηρία;
- Τι είναι τα ακουστικά βιβλία;
- Θα μπορούσε να σε επισκεφτεί στο σπίτι σου ένα παιδί με αναπηρικό αμαξίδιο;
- Τι παιχνίδια θα μπορούσατε να παίξετε με ένα κωφό παιδί;
- Ένα παιδί με προβλήματα όρασης μπορεί να παίξει ποδόσφαιρο;
- Τι είναι τα παραολυμπιακά αθλήματα; Γνωρίζεις ποια είναι;
Οπτικοακουστικό υλικό
- Σ.Κ.Ε.Π. Διαδικτυακό Πρόγραμμα Εξοικείωσης με την Αναπηρία
- Κανόνες συμπεριφοράς στην καθημερινή επικοινωνία με ΑμεΑ
- Σύμβουλος επικοινωνίας με ανθρώπους με προβλήματα όρασης
- Μήνυμα από παιδιά στη νοηματική γλώσσα
- Παραμύθια στη νοηματική γλώσσα
- Ελληνικά ηχητικά βιβλία
- Ακουστικά βιβλία για παιδιά
- Ανοιχτή βιβλιοθήκη
- «Je vole» –τραγούδι από την ταινία «La Famille Bélier»
- “Βλέπω, νιώθω, ακούω” ταινία μικρού μήκους
- Κατάλογος ταινιών
- Κατάλογος βιβλίων που αναφέρονται άμεσα ή έμμεσα στην αναπηρία
Βιωματικές δραστηριότητες- παιχνίδια
- «Χωρίς ήχο»: Κλείνουμε όλοι τα μικρόφωνα κι ένα παιδί κάνει παντομίμα ή προσπαθεί να πει κάτι με νοήματα και με λέξεις χωρίς να ακούγεται. Τα υπόλοιπα προσπαθούν να καταλάβουν τι λέει και γράφουν τις απαντήσεις τους στο chat.
- «Τι είναι;»: Ένα παιδί κλείνει την κάμερά του και φέρνει ένα αντικείμενο από το δωμάτιό του. Οι υπόλοιποι του κάνουμε ερωτήσεις. Αν στις 10 ερωτήσεις το βρούμε τότε κερδίζουμε. Αν δεν το βρούμε τότε κερδίζει αυτός.
- “Κάνε ό,τι ακούς”: Ο κάθε ήχος συμβολίζει μία διαφορετική κινητική δεξιότητα. Αν έχω μουσικά οργανάκια πχ. το ντέφι σημαίνει τρέξιμο, τα ξυλάκια περπάτημα, το ταμπουρίνο χοροπήδημα, τα πιατίνια ξαπλώνω στο πάτωμα. Αν δεν έχω οργανάκια μπορώ να χρησιμοποιήσω κατσαρόλες, μπολάκια πλαστικά, κουτάλες ξύλινες, κουτάλια μεταλλικά. Κλείνω την κάμερα και χτυπάω τα “οργανάκια” ανάλογα και τα παιδιά ακούγοντας τους διαφορετικούς ήχους καλούνται να κάνουν τις αντίστοιχες κινήσεις.
- Παιχνίδι με μπάλα ή μπαλόνι καθισμένοι στο πάτωμα. Σαν το βόλεϊ καθιστών τα παιδιά προσπαθούν να πετούν και να πιάνουν την μπάλα ή να χτυπούν το μπαλόνι χωρίς να σηκώνονται από το έδαφος.
- Ζωγραφική με το στόμα. “Κρατώντας” μία ξυλομπογιά, κατά προτίμηση, στο στόμα, ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν κάτι στο χαρτί.
- Φορώντας ένα γάντι κουζίνας προσπαθούμε να κρατήσουμε το μολύβι και να γράψουμε ή να πιάσουμε διάφορα αντικείμενα.