Μοίρασμα σκέψεων, συναισθημάτων
Στο ξεκίνημα του μαθήματος η ομάδα κάθεται σε κύκλο. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται οπτική επαφή όλων των μελών και υπάρχει η αίσθηση της ισότητας. Όποιο μέλος της ομάδας επιθυμεί (και ο εκπαιδευτικός) μπορεί να μοιραστεί κάποιο γεγονός που συνέβη τις προηγούμενες μέρες, ένα συναίσθημα ή μια σκέψη του. Επιλέγουν ένα μόνο γεγονός και το περιγράφουν με συντομία. Μπορεί να υπάρχει κάποιο αντικείμενο το οποίο κρατάει αυτός που μιλάει. Οι υπόλοιποι τον κοιτάνε και τον ακούνε.
Τα οφέλη αυτής της δραστηριότητας είναι τα εξής:
- Μαθαίνουν να ακούνε αυτόν που μιλάει και
- να περιμένουν τη σειρά τους
- γνωρίζονται καλύτερα μεταξύ τους
- ενθαρρύνονται να μιλήσουν παιδιά που δεν μιλάνε σε άλλη περίπτωση
- ο εκπαιδευτικός παίρνει χρήσιμες πληροφορίες για την καθημερινότητα των παιδιών
- δίνεται η ευκαιρία να ηρεμήσει η ομάδα και να συγκεντρωθεί στο μάθημα
Παραλλαγές:
- Τα μέλη της ομάδας μοιράζονται κάτι θετικό, ευχάριστο που συνέβη μέσα στη μέρα. Στόχος είναι να εστιάζουν στη θετική πλευρά της ζωής.
Τα παιδιά (από Γ τάξη και πάνω) δεν σηκώνουν χέρι για να πάρουν τον λόγο από τον εκπαιδευτικό αλλά μπορούν να μιλήσουν εφόσον δεν μιλάει κάποιος άλλος. Επισημαίνουμε ότι ο καθένας μιλάει μία φορά και μετά αφήνει χώρο και χρόνο στα άλλα μέλη της ομάδας. Δεν γίνεται διάλογος ή σχολιασμός, ούτε ακολουθούν ερωτήσεις για κάθε τι που ακούγεται.
Δίνουμε λίγο χρόνο σιωπώντας ώστε να μιλήσει όποιο παιδί θέλει χωρίς πίεση. Ο εκπαιδευτικός συμμετέχει ως ισότιμο μέλος και αν επιθυμεί μοιράζεται κι αυτός κάτι με την ομάδα.
Απαιτούνται μερικά μαθήματα για να καταλάβουν τους κανόνες της δραστηριότητας, ώστε να ακούνε αυτόν που μιλάει και να μην τον διακόπτουν, να μην ζητάνε την άδεια του εκπαιδευτικού, αλλά και να επιλέγουν ένα μόνο από αυτά που θέλουν να μοιραστούν. Κάποια παιδιά χρειάζονται περισσότερο χώρο και χρόνο για να αρχίσουν να μοιράζονται τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Αρχικά αναφέρονται σε απλά γεγονότα των προηγούμενων ημερών ή δεν μιλούν καθόλου.
Παρουσιάζει πολύ ενδιαφέρον η εξέλιξη της ομάδας σε αυτή τη δραστηριότητα. Κατάφεραν τα μέλη της να μοιράζονται τον χρόνο που έχουν; Να μιλάνε ο ένας μετά τον άλλον χωρίς να διακόπτουν; Να ακούνε αυτόν που μιλάει;