Παιχνίδια μέσα στην τάξη

- «Περπατώ εις το δάσος» (στόχοι: συγκέντρωση προσοχής, φυσική κατάσταση) Τα παιδιά ακολουθούν τις οδηγίες που δίνει ο εκπαιδευτικός ή κάποιο παιδί σαν να βρίσκονται στο δάσος πχ. «Τρέξιμο» (εκτελούν τρέξιμο επιτόπου σαν να τρέχουν σε κάποιο μονοπάτι στο δάσος) – «κορμός» (αναπήδηση σαν να συναντούν κορμό στο δρόμο)- «Αρκούδα» (στέκονται ακίνητοι σαν να αντικρίζουν αρκούδα). Οι οδηγίες επαναλαμβάνονται με όποια σειρά θέλει ο εκφωνητής.
- «Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί» (Στόχοι: εγρήγορση, ρυθμική κίνηση, μη λεκτική επικοινωνία) Αρχικά παίζει το κάθε παιδί με τον διπλανό του στο θρανίο. Όποιος κερδίζει δείχνει με το χέρι του το ένα και όποιος χάνει έχει παλάμη κλεισμένη σαν μπουνιά. Ο καθένας βρίσκει κάποιον που έχει τον ίδιο αριθμό στο χέρι και παίζει μαζί του. Τα παιδιά που φτάνουν τις 5 νίκες επιστρέφουν στη θέση τους.
- “Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί…γκολ” Σε ζευγάρια παίζουν το γνωστό παιχνίδι και ανάμεσά τους έχουν ένα χαρτί με δύο ζωγραφισμένα αντίπαλα τέρματα που χωρίζονται με 7 γραμμές. Ο κάθε παίχτης ξεκινάει από το δικό του τέρμα με ένα καπάκι και κάθε φορά που κερδίζει προχωράει μία γραμμή μπροστά. Κερδίζει όποιος φτάσει πρώτος στο τέρμα του αντιπάλου.
- «Ο αρχηγός λέει…» (στόχοι: εγρήγορση, εκτέλεση οδηγιών, συγκέντρωση προσοχής) Ο εκπαιδευτικός ή κάποιο παιδί στον ρόλο του αρχηγού δίνει οδηγίες και τα υπόλοιπα παιδιά εκτελούν. Όταν η οδηγία ξεκινάει από τη φράση «ο αρχηγός λέει» τότε τα παιδιά πρέπει να ακολουθήσουν την οδηγία. Όταν όμως δεν υπάρχει αυτή η φράση στην αρχή της οδηγίας, τότε δεν πρέπει να την ακολουθήσουν γιατί χάνουν. Παίζουν μέχρι να μείνει ένας παίχτης.
- «Ποιος είναι ο μαέστρος;» (στόχοι: συνεργασία, εγρήγορση, παρατηρητικότητα) Ένα παιδί βγαίνει έξω από την αίθουσα και τα υπόλοιπα σχηματίζουν έναν κύκλο και αποφασίζουν ποιος θα είναι ο μαέστρος. Ο μαέστρος μιμείται ότι παίζει κάποιο μουσικό όργανο πχ πιάνο, κιθάρα, φλογέρα, ντραμς, βιολί και τα υπόλοιπα παιδιά τον αντιγράφουν. Όταν το παιδί που είναι έξω μπει στην αίθουσα και σταθεί στο κέντρο του κύκλου, προσπαθεί να μαντέψει ποιος είναι ο μαέστρος. Τα παιδιά της ορχήστρας πρέπει να τον προστατεύουν αντιγράφοντας τις κινήσεις χωρίς να τον κοιτάζουν απευθείας. Παραλλαγή: Ο μαέστρος κάνει διάφορες κινήσεις όπως παλαμάκια, αναπηδήσεις, χτύπημα δαχτύλων
- «Zip– zap– boing» (στόχοι: αντανακλαστικά, εγρήγορση) Το παιχνίδι παίζεται σε κύκλο. Ονομάζεται έτσι από τις τρεις κινήσεις του.
Zipzip: ενώνω τις παλάμες μου, δείχνω τον παίχτη δεξιά μου και λέω zip
Zapzap: κάνω το ίδιο αλλά δείχνω τον παίχτη που είναι αριστερά μου και λέω zap
Boing: ενώνω παλάμες και δείχνω οποιονδήποτε άλλο παίχτη εκτός από τους διπλανούς μου, τον κοιτάζω στα μάτια για να το καταλάβει και λέω boing
Έτσι αν είναι η σειρά μου να παίξω επιλέγω μία από τις τρεις κινήσεις και πρέπει να πω την κατάλληλη λέξη. Αν κάνω λάθος χάνω. Επίσης χάνω αν αργήσω να κάνω κίνηση. Κάθε παίχτης που χάνει βγαίνει μέχρι να μείνουν οι τρεις τελευταίοι (από το βιβλίο «εσύ όπως κι εγώ» εκδ. Πανελλήνιο Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση)
- «Ένα αντικείμενο από την τσάντα μου» (στόχοι: απενοχοποίηση του λάθους με απολαυστικό τρόπο, χαλάρωση των μελών της ομάδας, γνωριμία) Το παιχνίδι ξεκινάει όταν το κάθε παιδί πάρει ένα αντικείμενο από την τσάντα του. Με το σύνθημα ανταλλάσσουν αντικείμενα ανά δύο λέγοντας τον εξής διάλογο: «γεια σου είμαι η Νάσια κι αυτό είναι το κοκαλάκι μου», «γεια σου είμαι ο Γιάννης κι αυτό είναι το στυλό μου». Αφού ανταλλάξουν αντικείμενα κινούνται στον χώρο και συναντούν άλλο παιδί και κάνουν το ίδιο αλλά η στιχομυθία γίνεται ως εξής: «γεια σου είμαι η Νάσια και αυτό είναι το στυλό του Γιάννη», «γεια σου είμαι η Μαρίνα κι αυτή είναι η κασετίνα της Εύης» κοκ Στο τέλος τα παιδιά στεκόμαστε σε κύκλο και ελέγχουμε αν τα αντικείμενα συνεχίζουν να ανήκουν στον κάτοχό τους ή στη διάρκεια του παιχνιδιού άλλαξαν κάτοχο. Για παιδιά που γνωρίζονται καλό είναι να χρησιμοποιήσουν αντικείμενα που δεν τα γνωρίζουν οι άλλοι. (από το βιβλίο «εσύ όπως κι εγώ» εκδ. Πανελλήνιο Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση)
- «Οι διπλανοί μου» (στόχοι: συγκέντρωση προσοχής, εγρήγορση, διασκέδαση) Το παιχνίδι παίζεται από μία ομάδα που στέκεται σε κύκλο. Ένα παιδί κρατάει μία μπάλα και κάνει πάσα από κάτω με τα δύο χέρια σε άλλο παιδί. Τα παιδιά που βρίσκονται δεξιά και αριστερά από τον παίχτη που έπιασε την μπάλα κάνουν βαθύ κάθισμα και ξανασηκώνονται. Αν δεν εκτελέσουν άμεσα το κάθισμα χάνουν. Επίσης αν άλλο παιδί κατά λάθος κάνει κάθισμα χάνει και βγαίνει από το παιχνίδι. Κερδίζουν οι τρεις τελευταίοι παίχτες.
- Κρύο ζεστό: Ένα παιδί απομακρύνεται και τα άλλα παιδιά συμφωνούν ένα αντικείμενο που βρίσκεται στον χώρο, αντί να κρύψουν ένα αντικείμενο όπως είναι κανονικά το παιχνίδι. Όταν επιστρέψει το παιδί προσπαθεί να βρει το αντικείμενο που έχουν συμφωνήσει και οι άλλοι τον οδηγούν προς το αντικείμενο φωνάζοντας «κρύο» όταν βρίσκεται μακριά, «ζεστό» όταν είναι κοντά, «χλιαρό» όταν είναι στη μέση και «εξατμίζεται» όταν είναι πάρα πολύ κοντά. Εναλλακτικά τραγουδούν όλοι μαζί ένα τραγούδι, δυνατά όταν πλησιάζει και χαμηλώνουν τη φωνή όταν απομακρύνεται.
Δραστηριότητες και παιχνίδια από το Living Democrasy
- Πέτρα, ψαλίδι, χαρτί με τα πόδια: Οι μαθητές παίζουν με τα πόδια τους το παραδοσιακό παιχνίδι πέτρα, ψαλίδι, χαρτί. Αντί να μετράνε μέχρι το 3, οι μαθητές πηδούν 3 φορές με ενωμένα τα πόδια τους και μετά επιλέγουν θέση: Πέτρα = ενωμένα πόδια, Χαρτί = πόδια σε διάσταση, Ψαλίδι: ένα πόδι μπροστά και ένα πίσω (θέση ζικ ζακ). Για να ξεκινήσουν, πηδάνε και μετράνε: 1-2-3 πάμε. Οι μαθητές παίζουν μεταξύ τους στα τρία και στη συνέχεια βρίσκουν νέο ζευγάρι.
- Ζάρια Γυμναστικής Χρησιμοποιήστε δύο ζάρια. Αντιστοιχίστε κάθε αριθμό του ζαριού με μία σωματική δραστηριότητα. Ρίξτε ένα ζάρι για να καθορίσετε τον αριθμό των επαναλήψεων που θα γίνει η δραστηριότητα. Ρίξτε το άλλο ζάρι για να προσδιορίσετε τη δραστηριότητα. Παραδείγματα σωματικών δραστηριοτήτων είναι: επιτόπιο βάδισμα, αγκώνες στα γόνατα, προβολές προς τα πίσω, περπάτημα στις φτέρνες.
- Ποιο Είναι Το Επάγγελμά Μου; Οι μαθητές είναι σε ζευγάρια στα θρανία τους με μολύβι και χαρτί. Κάθε ζευγάρι κάθεται αντικριστά (ο ένας στραμμένος προς τον πίνακα και ο άλλος προς το πίσω μέρος της αίθουσας). Γράφετε μία λίστα από επαγγέλματα στον πίνακα που θα μπορούσε να περιλαμβάνει: Δάσκαλος, Γιατρός, Μπασκετμπολίστας, Παίκτης του Χόκεϊ, Οδηγός φορτηγού, Πυροσβέστης, Σεφ. Ο μαθητής που κοιτάει προς τον πίνακα, κάνει με παντομίμα όλα τα επαγγέλματα της λίστας μέσα σε 2 λεπτά. Όταν τελειώσουν τα 2 λεπτά, οι μαθητές, που είναι στραμμένοι προς το πίσω μέρος της αίθουσας, γυρίζουν από την άλλη και βλέπουν αν οι λίστες τους ταιριάζουν με αυτή στον πίνακα. Οι μαθητές σε κάθε ζευγάρι αλλάζουν θέση (αυτός που έγραφε γίνεται ο ηθοποιός και το αντίστροφο).
- Το Κύμα Οι μαθητές σχηματίζουν έναν κύκλο. Ένας μαθητής ξεκινάει την «παραδοσιακή» κίνηση του κύματος (σηκώνει τα χέρια και αμέσως ακολουθεί ο δεύτερος μαθητής, όπως βλέπετε σε μία αθλητική εκδήλωση). Τώρα ο ίδιος μαθητής ξεκινάει το κύμα με διαφορετική κίνηση, κάνοντας για παράδειγμα βαθύ κάθισμα. Ο ίδιος μαθητής γέρνει προς τα αριστερά και οι υπόλοιποι ακολουθούν, μετά γέρνει προς τα δεξιά. Για να προσθέσετε περισσότερη κίνηση, ξεκινήστε ταυτόχρονα ένα δεύτερο ή τρίτο κύμα κάθε φορά.
- Πάσα στην τάξη Ξεκινήστε τη δραστηριότητα με όλους τους μαθητές να στέκονται δίπλα στο θρανίο τους. Αρχίζετε ρίχνοντας μία «καλτσόμπαλα» ή μία χαρτόμπαλα σε έναν μαθητή ο οποίος με τη σειρά του πετάει την μπάλα σε άλλον που είναι όρθιος. Αφού δώσει την μπάλα, ο μαθητής κάθεται. Αυτό επαναλαμβάνεται μέχρι να καθίσουν όλοι οι μαθητές. Ο τελευταίος μαθητής που είναι όρθιος ρίχνει την μπάλα πίσω σε εσάς. Προκλήσεις: Χρονομετρήστε πόσο γρήγορα μπορεί να το κάνει μία φορά η τάξη ή μετρήστε πόσες φορές κάθεται όλη η τάξη μέσα σε τρία λεπτά. Για να φτιάξετε μία «καλτσόμπαλα», τυλίξτε ένα ζευγάρι καθαρές κάλτσες ή χρησιμοποιήστε ένα σακουλάκι γεμισμένο με ξερά φασόλια, ή φτιάξτε μια χαρτόμπαλα από εφημερίδες ή χρησιμοποιημένα χαρτιά.
- Σκυταλοδρομία Θρανίων Βάλτε τους μαθητές να καθίσουν σε σειρές από θρανία ή καρέκλες με το πρώτο άτομο κάθε σειράς να κρατάει ένα αντικείμενο όπως σακουλάκι με φασόλια, μάλλινο κουβάρι ή μπαλάκι του τένις. Με το σύνθημα για να ξεκινήσουν, περνάνε το αντικείμενο πάνω από τα κεφάλια τους για να το δώσουν στον επόμενο, μέχρι να φτάσει στο τέλος της σειράς. Ο τελευταίος μαθητής τρέχει στο μπροστινό μέρος της αίθουσας, ακουμπάει τον τοίχο και κάθεται στο πρώτο θρανίο ενώ όλοι οι υπόλοιποι μετακινούνται και κάθονται στο θρανίο που είναι από πίσω τους. Συνεχίστε για δύο λεπτά. Κάθε ομάδα μετράει πόσες φορές μπορεί να περάσει το αντικείμενο μέχρι το τέλος της σειράς – στη συνέχεια προκαλέστε τους να ξεπεράσουν το σκορ τους κατά δύο!
- Γρήγορα Χέρια Οι μαθητές σχηματίζουν ζευγάρια και στέκονται αντικριστά. Δώστε σε κάθε ζευγάρι ένα μαλακό αντικείμενο όπως μία γόμα, μία μπάλα ή ένα σακουλάκι γεμισμένο με ξερά φασόλια. Εξηγήστε στους μαθητές ότι όταν θα πείτε «πάμε», τα ζευγάρια θα προσπαθήσουν να πετάνε το αντικείμενο ο ένας στον άλλον (μπρος-πίσω) όσο το δυνατόν περισσότερες φορές μέχρι να πείτε «στοπ»! Αλλάξτε ζευγάρια.
- Σ’ έπιασα! Οι μαθητές σχηματίζουν έναν κύκλο όρθιοι ή καθιστοί (αν έχουν διαφορετικές ικανότητες). Κάθε ένας ανοίγει την παλάμη του δεξιού του χεριού προς τα πάνω και τοποθετεί τον δείκτη του αριστερού του χεριού στην παλάμη του ατόμου στα αριστερά του. Όταν ο εκπαιδευτικός λέει «Σ’ έπιασα» οι μαθητές προσπαθούν να πιάσουν με το δεξί τους χέρι το δάχτυλο του άλλου και ταυτόχρονα να αποφύγουν το άτομο στα αριστερά τους να τους πιάσει το δικό τους δάχτυλο. Αλλάξτε τις θέσεις των χεριών και επαναλάβετε.
- Πάμε-Στοπ Οι μαθητές στέκονται ελεύθερα στην τάξη. Όταν λέτε «πάμε», οι μαθητές κινούνται. Όταν φωνάζετε «στοπ» σταματούν να κινούνται και παγώνουν στη θέση τους. Μόλις το κάνουν ορισμένες φορές, αλλάζετε τις εντολές και με το «πάμε» οι μαθητές πρέπει να σταματήσουν και με το «στοπ» πρέπει να κινηθούν. Μπορείτε να τους δυσκολέψετε, προσθέτοντας τις εντολές «άλμα» και «κάθισμα».
- Καταιγίδα Δημιουργήστε μία καταιγίδα στην τάξη σας! Οι μαθητές μιμούνται τις κινήσεις σας. Ξεκινήστε να τρίβετε τα χέρια σας απαλά μεταξύ τους, μετά να τα χτυπάτε ελαφρά, μικρά χτυπήματα στους μηρούς, χτυπήματα στους μηρούς και των ποδιών (η καταιγίδα είναι στο αποκορύφωμά της!). Έπειτα σταματήστε να χτυπάτε τα πόδια σας, μόνο μικρά χτυπηματάκια στους μηρούς, στη συνέχεια ελαφρύ χτύπημα των χεριών, απαλό τρίψιμο των χεριών και σταματήστε. Κάντε κάθε κίνηση για 20 δευτερόλεπτα.

Παιχνίδι ερωτήσεων
Τα παιδιά χωρίζονται σε 2-4 ομάδες και κάθονται ανά ομάδα στο πάτωμα σε μαξιλάρια ή γύρω από ένα θρανίο. Ιδανικά έχουμε ένα μεγάλο ζάρι για κάθε ομάδα.
Ανάλογα με τον χρόνο που έχουμε δημιουργούμε στον πίνακα μία διαδρομή με εκκίνηση και τερματισμό και με αριθμημένα κουτάκια. Για μία διδακτική ώρα περίπου 50 κουτάκια είναι αρκετά.
Ένας παίκτης κάθε ομάδας στέκεται κοντά στον πίνακα και κρατάει ένα διαφορετικό χρώμα μαρκαδόρου για να «προχωράει» τα πιόνια της ομάδας του. Έχει ενδιαφέρον η κάθε ομάδα να έχει παραπάνω από ένα πιόνι, όπως ο «γκρινιάρης». Στόχος είναι να τερματίσουν όλα τα πιόνια όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Με τυχαίο τρόπο (πχ. κλήρωση, «πέτρα ψαλίδι χαρτί») ορίζεται η σειρά με την οποία παίζουν οι ομάδες.
Ο εκπαιδευτικός έχει συγκεντρώσει και καταγράψει ερωτήσεις σχετικές με κάποιο επετειακό θέμα (πχ. Τρεις Ιεράρχες, Χριστούγεννα, Καθαρά Δευτέρα) ή θέμα Φυσικής Αγωγής (πχ. διατροφή, άθλημα, σώμα και υγεία, κοινωνικές δεξιότητες).
Το παιχνίδι ξεκινάει με την πρώτη ερώτηση. Οι ομάδες αφού συσκεφθούν δίνουν την απάντησή τους. Αυτές που θα δώσουν σωστή απάντηση έχουν δικαίωμα να ρίξουν το ζάρι και να προχωρήσουν ένα πιόνι τους. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι….να χτυπήσει το κουδούνι ή να τερματίσουν όλα τα πιόνια των ομάδων.


Επιτραπέζια παιχνίδια με...γνωστικό στόχο
Το μάθημα στην τάξη ενδείκνυται για παιχνίδια που έχουν γνωστικό στόχο. Μέσα από ένα παιχνίδι μπορεί να δοθεί αφορμή για συζητήσεις που αφορούν συναισθηματικές ή και κοινωνικές έννοιες. Κατασκευάσαμε δύο επιτραπέζια παιχνίδια από κουτιά πίτσας τα οποία μπορούν να δώσουν ιδέες για ακόμη περισσότερες δημιουργίες.

“Ποια ομάδα θα νικήσει;”: Ένας εναλλακτικός “γκρινιάρης”. Παίζεται από ομάδες 2-4 παιδιών τα οποία πρέπει να συνεργάζονται και να παίρνουν σωστές αποφάσεις για την ομάδα τους. Η κάθε ομάδα παίρνει ένα όνομα πχ. Ελπίδα, Αγάπη, Υπομονή, Συμπόνια. Ποια ομάδα θα κερδίσει; Στο τέλος ακολουθεί αναστοχασμός. Πώς συνεργάστηκε η ομάδα; Τι σημαίνει η νίκη πχ της Αγάπης

Από το “εγώ” στο “εμείς”. Ένα διαφορετικό “φιδάκι”: Οι παίκτες ακολουθούν τη διαδρομή με στόχο να φτάσουν στο “εμείς”, δηλαδή στη συνεργασία και τη συνύπαρξη. Ανεβαίνουν τις σκάλες της αγάπης, της αποδοχής, της συμπόνιας, της καλοσύνης, του σεβασμού, της συγχώρησης και της υπομονής. Προσπαθούν να περνούν τα εμπόδια της κατάκρισης, της υπεροψίας, του εγωισμού, της μνησικακίας και του θυμού που τους γυρίζουν πίσω. Ένα παιχνίδι αφορμή για συζήτηση αλλά και διασκέδαση.