Αξιολόγηση

Αξιολόγηση μαθητών/τριών

Σύμφωνα με τα Νέα Προγράμματα Σπουδών “η αξιολόγηση είναι μια συστηματική διαδικασία και αναπόσπαστο μέρος της διδασκαλίας μέσω της οποίας απαντάται το ερώτημα: «Τι ακριβώς μαθαίνουν οι μαθητές» στη Φυσική Αγωγή. Διαπιστώνονται οι δυνατότητες αλλά και οι «αδυναμίες» των μαθητών, παρακινούνται οι μαθητές για βελτίωση (όταν η σύγκριση γίνεται με προηγούμενη επίδοση), η βαθμολόγηση γίνεται αντικειμενικότερη, αναγνωρίζονται τα «ταλέντα», παρέχονται πληροφορίες στους εκπαιδευτικούς για αναστοχασμό και τροποποίηση/βελτίωση μεθόδων και στρατηγικών, ενημερώνονται γονείς/κηδεμόνες, διοίκηση, κα.”

Στη ΦΑ αξιολογούνται: α) κινητικές δεξιότητες, β) γνωστικές έννοιες και γνώσεις, γ) φυσική κατάσταση για υγεία, συμμετοχή σε φυσικές δραστηριότητες και δ) κοινωνικές δεξιότητες και συναισθήματα

Εργαλεία συλλογής δεδομένων αξιολόγησης των μαθητών

  • Άτυπη παρατήρηση: αποτίμηση της γενικής εικόνας του μαθητή κατά τη διάρκεια του μαθήματος (πχ συμπεριφορά, προσπάθεια, συμμετοχή, ικανότητες, αδυναμίες)
  • Συστηματική παρατήρηση: χρησιμοποιώντας κλείδα παρατήρησης, κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων ή κατάλογο ελέγχου
  • Κινητικά τεστ: τεστ κινητικών δεξιοτήτων και φυσικής κατάστασης
  • Γραπτά τεστ: τεστ με ερωτήσεις ανοιχτού ή κλειστού τύπου που αφορούν κυρίως το γνωστικό πεδίο
  • Ημερολόγιο μαθητή/τριας: καταγραφή σκέψεων, συναισθημάτων, προβληματισμών, δυσκολιών, εμπειριών σχετικά με τη συμμετοχή στο μάθημα
  • Ομαδικές και ατομικές εργασίες: αξιολόγηση της πορείας, του τρόπου εργασίας και του αποτελέσματος
  • Αυτοαξιολόγηση: το κάθε παιδί αξιολογεί τον εαυτό του με βάση τα δεδομένα που του ζητούνται στο φύλλο αυτοαξιολόγησης, τον κατάλογο ελέγχου ή την κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων
  • Ετεροαξιολόγηση: Σε ζευγάρια ο ένας εκτελεί κάποια κινητική δεξιότητα και ο άλλος παρατηρεί μερικά σημεία που έχουν δοθεί από τον εκπαιδευτικό. Η παρατήρηση γίνεται άτυπα, προφορικά ή χρησιμοποιώντας κατάλογο ελέγχου
  • Ημερολόγιο εκπαιδευτικού: καταγραφή περιστατικών, συμπεριφορών, σκέψεων, διαπιστώσεων, παρατηρήσεων, προβληματισμών του εκπαιδευτικού κατά τη διάρκεια του μαθήματος

Πρόγραμμα Σπουδών σελ. 10,11

Φυσική Αγωγή_Δ_ΠΣ

Η αξιολόγηση στα Νέα Προγράμματα Σπουδών (Οδηγός Εκπαιδευτικού σελ. 28-38 

 Οδηγός Εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής Δημοτικού

Παραδείγματα εργαλείων αξιολόγησης μαθητών/τριών

MOBAK- αξιολόγηση βασικών κινητικών δεξιοτήτων

To MOBAK  είναι ένα εργαλείο προώθησης και αξιολόγησης των βασικών κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου. Στην επίσημη ιστοσελίδα δίνονται όλες οι σχετικές πληροφορίες για τον τρόπο διεξαγωγής των τεστ, τη βαθμολογία αλλά και ασκήσεις βελτίωσης των βασικών δεξιοτήτων. 

Υποστηρικτικό πλαίσιο από τη Σ.Ε.Φ.Α.Α θα βρείτε εδώ 

Το  εγχειρίδιο αυτό περιλαμβάνει βασικές πληροφορίες σχετικά με το επιστημονικό υπόβαθρο των δοκιμασιών ΜΟΒΑΚ και τις σχετικές μετρήσεις, οι οποίες μεταφράστηκαν και προέρχονται από το εγχειρίδιο ΜΟΒΑK. 

Το MOBAK-1-2 σχεδιάστηκε για να καλύψει τις απαιτήσεις του αναλυτικού προγράμματος σπουδών Α’ και Β’ τάξης και σχεδιάστηκε για παιδιά ηλικίας από 6 έως 7 ετών. Το MOBAK-3-4 σχετίζεται με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών Γ’ και Δ’ τάξης και παιδιά ηλικίας 8 έως 9 ετών. Αυτά τα εργαλεία δοκιμασιών έχουν αναπτυχθεί με στόχο να είναι εύκολα εφαρμόσιμα και αποτελεσματικά από πλευράς χρόνου μέσα στην τάξη.

Και τα δύο εργαλεία MOBAK καταγράφουν βασικές κινητικές δεξιότητες μετακίνησης σώματος με 4 δοκιμασίες (ισορροπία, κυβίστηση, άλμα, μετατόπιση) και χειρισμού αντικειμένου με 4 δοκιμασίες (ρίψη, υποδοχή, ντρίμπλα με το χέρι, ντρίμπλα με το πόδι).

Υπάρχει και αντίστοιχη εφαρμογή για κινητό ή tablet.