Υγιεινή Διατροφή

Στη θεματική ενότητα “υγιεινή διατροφή” τα παιδιά αποκτούν γνώσεις μέσα από πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες. Προσπαθήσαμε εδώ να συγκεντρώσουμε θεωρητικό και πρακτικό υλικό.

Θεωρητικό υλικό

Βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδια

"Να αλλάξει θέση όποιος..."

Τα παιδιά στέκονται όρθια μέσα σε στεφάνια στο προαύλιο ή κάθονται σε καρέκλες τοποθετημένες σε κύκλο μέσα στην τάξη. Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινά ένα διασκεδαστικό παιχνίδι λέγοντας: «Να αλλάξει θέση όποιος…» και ολοκληρώνει κάθε φορά την πρόταση με έναν διαφορετικό τρόπο, όπως για παράδειγμα: «…έφαγε πρωινό σήμερα», «…πίνει γάλα κάθε πρωί», «…έχει φέρει φρούτο στο σχολείο» ή «…του αρέσει να τρώει σαλάτα στο μεσημεριανό του».

Όσα παιδιά συμφωνούν με τη δήλωση, σηκώνονται και αλλάζουν θέση, βρίσκοντας ένα καινούριο στεφάνι ή καρέκλα. Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά κινούνται, εκφράζονται, αλληλεπιδρούν και παράλληλα μαθαίνουν για τις διατροφικές συνήθειες των συμμαθητών τους με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο.

Διώξτε το λίπος

Χωρίζουμε 4 ομάδες και η κάθε μία έχει από ένα στεφάνι με διάφορα υλικά που συμβολίζουν το λίπος και την άσκηση πχ. 6 μπαλάκια- λίπος και 6 σακουλάκια- άσκηση. Γίνεται πρώτα μία συζήτηση στην ομάδα για τις υγιεινές και ανθυγιεινές τροφές και για τις αθλητικές δραστηριότητες και το όφελος που έχει η άσκηση στη ζωή μας.

Οι ομάδες στέκονται στις γωνίες ενός τετραγώνου. Με το σύνθημα του εκπαιδευτικού το κάθε παιδί μπορεί να πάρει ένα “λίπος” και να το πάει σε μια άλλη ομάδα και να πάρει μία “άσκηση” και να τη φέρει στη δική του. Δεν υπάρχουν αμυντικοί παίκτες οι οποίοι προστατεύουν το “σώμα” της ομάδας. Όλα τα παιδιά τρέχουν συνέχεια από τη μία ομάδα στην άλλη προσπαθώντας να διώξουν το λίπος από την ομάδα τους και να συγκεντρώσουν όση περισσότερη άσκηση μπορούν. ΠΡΟΣΟΧΗ ο κάθε παίκτης μεταφέρει μόνο ένα υλικό κάθε φορά.

Με το σύνθημα του εκπαιδευτικού (καλό είναι να υπάρχει αντίστροφη μέτρηση ώστε να προετοιμάζονται) τα παιδιά επιστρέφουν στην ομάδα τους και μετρούν τα υλικά τους. Κερδίζουν όλες οι ομάδες που θα καταφέρουν να έχουν περισσότερη “άσκηση” από “λίπος”.

Τα υλικά μοιράζονται πάλι και το παιχνίδι ξεκινάει για δεύτερη φορά.

Η σκυταλοδρομία της υγιεινής διατροφής

Χωρίζουμε τα παιδιά σε 4 ομάδες οι οποίες στέκονται η καθεμία σε μια γωνία του γηπέδου έχοντας ένα στεφάνι. Στο κέντρο του γηπέδου βρίσκονται σκόρπια “τρόφιμα” (πλαστικά παιχνίδια ή εκτυπωμένες εικόνες τροφίμων).  Με το σύνθημα του εκπαιδευτικού το πρώτο παιδί από κάθε ομάδα τρέχει να πάρει ένα τρόφιμο και να το φέρει στην ομάδα του. Μόλις το τοποθετήσει μέσα στο στεφάνι φεύγει το επόμενο παιδί κ.ο.κ. Μόλις τελειώσουν όλα τα ¨τρόφιμα¨το παιχνίδι τελειώνει.

  • Πόσα τρόφιμα καταφέρατε να συγκεντρώσετε;
  • Μπορείτε να τα χωρίσετε σε υγιεινά και ανθυγιεινά;
  • Ποια ομάδα συγκέντρωσε περισσότερα υγιεινά;
  • Τι σημαίνει υγιεινά τρόφιμα;

Η δική μας πυραμίδα της διατροφής

Τα παιδιά παραμένουν χωρισμένα στις ομάδες τους και στέκονται παραταγμένα στην τελική γραμμή του γηπέδου. Στο κέντρο του χώρου έχουν τοποθετηθεί στεφάνια με τέτοιο τρόπο (5-4-3-2-1) ώστε να σχηματίζουν μια πυραμίδα, που συμβολίζει την πυραμίδα της διατροφής. Σε κοντινή απόσταση από κάθε ομάδα βρίσκονται διάσπαρτα «τρόφιμα». 

Με το σύνθημα, το πρώτο παιδί από κάθε ομάδα ξεκινά, παίρνει ένα τρόφιμο και το τοποθετεί στο κατάλληλο επίπεδο της διατροφικής πυραμίδας. Η υπόλοιπη ομάδα μπορεί να το καθοδηγεί και να του δίνει ιδέες για τη σωστή θέση. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τη σειρά, ώσπου να τοποθετηθούν όλα τα τρόφιμα στην πυραμίδα.

Όταν ολοκληρωθεί η δραστηριότητα, τα παιδιά κάθονται γύρω από την πυραμίδα και την παρατηρούν. Ακολουθεί συζήτηση και ανατροφοδότηση από τον/την εκπαιδευτικό: συζητούν αν οι επιλογές ήταν σωστές, τι αντιπροσωπεύει κάθε επίπεδο και ποια τρόφιμα είναι καλό να καταναλώνονται συχνότερα ή πιο περιορισμένα.