Mini Softball
Διδακτικό Σενάριο Εκμάθησης
TAYTOTHTA
Tίτλος: Softball
Tάξεις: Γ΄, Δ΄, Ε΄, ΣΤ΄
Οι μαθητές θα γνωρίσουν ένα όχι και τόσο διαδεδομένο άθλημα, σύμφωνα με το Α.Π..
Απευθύνεται στους μαθητές των Γ΄και Δ΄ τάξεων και αφιερώθηκαν 6 διδακτικές ώρες, καθώς επίσης και στους μαθητές των Ε΄και ΣΤ΄τάξεων όπου αφιερώθηκαν 4 διδακτικές ώρες.
ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ
Μία βάση μπάλας, μία πλαστική μπάλα στο μέγεθος της κανονικής μπάλας softball, ένα πλαστικό ρόπαλο και τέσσερα επίπεδα τετράγωνα κομμάτια από αφρώδες υλικό που χρησιμοποιούνται για να οριστούν οι τέσσερις βάσεις του γηπέδου. Επίσης χρειάζεται ένας πίνακας σκορ στον οποίο σημειώνονται οι πόντοι και τα out των δύο ομάδων.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΑΞΗΣ
Ορίζονται από τον εκπαιδευτικό δύο αρχηγοί (οι οποίοι αλλάζουν σε κάθε μάθημα). Ο καθένας από αυτούς επιλέγει εναλλάξ μία συμμαθήτρια ή έναν συμμαθητή του. Δημιουργούνται έτσι οι δύο ομάδες με ίσο αριθμό αγοριών και κοριτσιών.
Η ομάδα που θα κάνει πρώτη επίθεση ορίζεται με κλήρο. Κατόπιν παίρνει τη θέση της στον πάγκο του γηπέδου, ενώ η άλλη ομάδα παίρνει τη θέση της στην άμυνα.
Ο εκπαιδευτικός εξηγεί τους βασικούς κανόνες του παιχνιδιού. Επιδίωξη της επιτιθέμενης ομάδας είναι να σκοράρει. Επιδίωξη της αμυνόμενης ομάδας είναι να βγάλει έξω, «out», τρεις επιθετικούς παίχτες για να πάρει τη θέση της επίθεσης και να αρχίσει και αυτή να σκοράρει.
Ο επιθετικός παίχτης με το ρόπαλο θέλει να στείλει τη μπάλα τόσο μακριά, ώστε να προλάβει να κάνει το γύρο, να περάσει δηλαδή τρέχοντας πατώντας πάνω από όλες τις βάσεις και να καταλήξει στην αρχική, πριν οι αμυνόμενοι φέρουν τη μπάλα στην βάση αυτή. Τότε οι επιθετικοί κερδίζουν ένα πόντο.
Οι αμυντικοί μπορούν να βγάλουν out έναν επιθετικό με τους παρακάτω τρόπους:
- Ένας επιθετικός κάνει τρεις αποτυχημένες ροπαλιές «strike».
- Ο αμυντικός πιάνει τη μπάλα στον αέρα μετά τη ροπαλιά, πριν αυτή πέσει στο έδαφος.
- Ο αμυντικός με τη μπάλα στο χέρι ακουμπάει έναν επιθετικό σε οποιοδήποτε μέρος του σώματός του πριν αυτός πατήσει μία βάση.
- Ο αμυντικός με τη μπάλα στο χέρι πατάει και «κλείνει» μία βάση πριν προλάβει να ανέβει σε αυτή ο επιθετικός.
- Οι αμυντικοί φέρνουν τη μπάλα στην αρχική βάση και ο επιθετικός δεν έχει προλάβει να πατήσει και να μείνει πάνω σε μία βάση
ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
- Οι μαθητές να γνωρίσουν και να παίξουν ένα όχι και τόσο διαδεδομένο άθλημα.
- Να παίξουν με βάση την αρχή της ισότητας των δύο φύλων, αφού αυτό το άθλημα είναι άγνωστο και στα δύο φύλλα.
- Την καλλιέργεια και βελτίωση των φυσικών ικανοτήτων τους.
- Την καλλιέργεια και βελτίωση της κινητικής ανάπτυξης και της ψυχικής ευεξίας τους.
- Να αναπτύξουν την αυτοπεποίθησή τους, αφού κανένας μαθητής δεν είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένος με την τεχνική του αθλήματος και μπορούν να διακριθούν και μαθητές λιγότερο επιδέξιοι στα γνωστά αθλήματα.
- Να μάθουν να παίζουν ομαδικά, να συνεργάζονται, να ενθαρρύνουν και να βοηθούν ο ένας τον άλλο.
- Να μάθουν να σέβονται και να εκτιμούν την προσπάθεια και την προσφορά κάθε μαθητή στην ομάδα.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ
Ο σχεδιασμός του σεναρίου απαιτεί τα παιδιά να παίξουν Softball χωρίς να έχει προηγηθεί η εκμάθηση της τεχνικής του αθλήματος, που είναι προσαρμοσμένο στις κινητικές τους δυνατότητες με μόνο ιδιαίτερο στοιχείο την εκτέλεση της ροπαλιάς.
Τους δίνεται έτσι η δυνατότητα να παίξουν, να τρέξουν, να συναγωνιστούν, να σκοράρουν και επομένως να αποκτήσουν θετική εμπειρία και στάση απέναντι σε αυτό το άθλημα.
Μαθητές με μικρότερη τόλμη, αυτοπεποίθηση και συμμετοχή σε άλλες αθλοπαιδιές ή ακόμα και τα κορίτσια που συχνά δεν συμμετέχουν με μεγάλη χαρά σε αυτές, ανταγωνίζονται με ίσους όρους με τους πιο επιδέξιους συμμαθητές τους και σιγά σιγά αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και συμμετέχουν με μεγάλο ζήλο και μεγάλη χαρά σε αυτή τη δραστηριότητα.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ
Ο εκπαιδευτικός έχει το ρόλο του διαιτητή, παρεμβαίνει και επεξηγεί τους κανόνες του παιχνιδιού όπου κρίνει σκόπιμο. Επιλέγει τον αρχηγό κάθε ομάδας για να δώσει την ευκαιρία και στους λιγότερο δημοφιλείς μαθητές να γίνουν αρχηγοί.
Οι δύο αρχηγοί επιλέγουν τα μέλη των ομάδων, ώστε να σχηματιστούν δύο μεικτές ομάδες. Αναπτύσσεται έτσι η ισότιμη παρουσία και των δύο φύλλων, η άμιλλα και η αλληλοβοήθεια μεταξύ τους.
Μαθητής που δεν συμμετέχει στο μάθημα για κάποιο λόγο ή και ο ίδιος ο εκπαιδευτικός, χειρίζεται τον πίνακα του σκορ, μέσω του οποίου όλοι οι μαθητές ενημερώνονται ανά πάσα στιγμή για την εξέλιξη του παιχνιδιού.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Μετά το πέρας των διδακτικών ωρών που αφιερώθηκαν στο mini softball οι μαθητές συμπληρώνουν ανώνυμα ένα κριτήριο αξιολόγησής του.
Με βάση την κλίμακα καθόλου, λίγο, πολύ, πάρα πολύ και ναι ή όχι απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με το άθλημα, το ενδιαφέρον που τους προκάλεσε, τις εντυπώσεις τους από τη βιωματική προσέγγισή του, τη συνεργασία με τα μέλη των ομάδων τους και την εμπειρία τους από τη μεικτή σύνθεση τους.
Ο εκπαιδευτικός επεξεργάζεται τις απαντήσεις των κριτηρίων και παρουσιάζει τα αποτελέσματα στους μαθητές στο επόμενο μάθημα.